Verschenen: rapport BCG ‘Technologie in het Onderwijs’

Hoe ziet de toekomst eruit in het onderwijs? De Boston Consulting Group en ThiemeMeulenhoff hebben een rapport geschreven met als titel:  ‘Technologie in het Onderwijs – van struikelblok naar springplank‘. In een notendop de ideeën en voorbeelden die BCG ter illustratie gebruikt.

We staan bovenop een berg
Juist nu staan we op een scheidslijn waarbij klassiek onderwijs door technologie compleet op zijn kop gezet zal gaan worden. Het ondernemerschap vanuit bedrijven, docenten en studenten neemt toe. De samenleving maakt en masse gebruik van nieuwe technologieën, met name jongeren. We worden steeds kritischer op het rendement van het met belastinggeld betaalde onderwijs.

Genoemde voorbeelden:

  • Middelbare scholieren in Las Vegas krijgen iPod met standaardapps, bijvoorbeeld anatomie-app bij vak Gezondheidswetenschappen en Spaans-Engels woordenboek bij Spaans.
  • Schooltas werkt met releases waarbij lesmateriaal geregeld digitaal kan worden bijgewerkt, in plaats van één keer in de drie jaar opnieuw te drukken. Het Hondsrug College biedt de leerstof van leerjaar één alleen nog maar aan via de iPad.
  • De Khan Academy heeft een wereldwijd bereik met gratis online videos en oefeningen.
  • DreamBox Learning. Leer rekenen waarbij de site zich steeds meer aanpast aan jouw prestaties.
  • Leerling Dennis Eijkel maakt een rooster en schoolinformatie-app voor Android.
  • Hogeschoolstudent Benjamin de Jager maakte een geavanceerd spiekbriefje.
  • Florida Virtual School heeft 38 miljoen euro bespaard dankzij de inzet van technologie.
  • Het schooldistrict Riverside in California denkt 30% op leermiddelen te besparen met digitaal lesmateriaal.
  • Rocketship Education laat leerlingen 25% van de tijd online leren onder toezicht van onderwijsassistenten.

… met een mooi uitzicht
Wat kunnen we verwachten? We gaan meer rekening houden met individuele verschillen in capaciteit, interesses en leerstijlen. Onderwijsinstellingen zullen de wettelijke kaders ruimer gaan interpreteren en verrassende constructies bedenken. De discussie binnen het onderwijs over 1-op-1 onderwijs of onpersoonlijk massaal onderwijs zal vanuit een nieuw en constructiever perspectief kunnen worden gevoerd.

Er zijn nu al trends zichtbaar:

  • Onderwijs wordt altijd en overal beschikbaar en niet alleen tussen 8.30 en 16.00 uur.
  • Docenten worden met leerlingen verbonden, ook internationaal.
  • Leertrajecten worden meer op maat aangeboden.
  • Lesmateriaal is relevant, aansprekend en gekoppeld aan actualiteiten.

Genoemde voorbeelden:

.. en dit is de weg er naartoe
Hoe kan de onderwijssector op de veranderingen inspelen? Door het leren van 21e-eeuwse vaardigheden voorop te stellen. Bijvoorbeeld kritisch denken en wegwijs worden in een overmaat aan informatie. Lesmateriaal moet hierop worden afgestemd. Het totale aanbod aan leermiddelen moet in stukken kunnen worden gehakt om unieke samenstellingen te combineren. Oftewel meer vrij beschikbaar en/of gestandaardiseerd lesmateriaal. De balans tussen direct en virtueel lesgeven moet worden bepaald. Denk aan meer videochats, opgenomen lessen van topdocenten en fora gevuld met duizenden onderling communicerende studenten die met hetzelfde onderwerp bezig zijn. Tijdens deze processen moet er veelvuldig laagdrempelig getest worden en feedback worden gegeven. Op basis van de resultaten wordt verwezen naar nieuw lesmateriaal. Docenten moeten dit allemaal kunnen volgen vanuit een overzichtelijk dashboard.

Genoemde voorbeelden:

  • Bizzgame is een spel gebruikt bij het vak M&O om gebeurtenissen in de markt te simuleren.
  • Toolwire heeft een spelsimulatie gemaakt wat het Axia College van de University van Phoenix gebruikt om IT-professionals op te leiden.
  • Curriki biedt een overzicht van ruim 40.000 gratis te gebruiken lessen, video’s en andere leermiddelen.
  • BetterLesson wordt onder andere gebruikt door docenten van de Amerikaanse Charter School en KIPP om gezamenlijk lesplannen te maken en gebruiken.
  • De Australische staat Victoria heeft met Ultranet een site waar 1550 scholen op zijn aangesloten en docenten met elkaar samenwerken.
  • In Nederland richt Wikiwijs zich op het ontwikkelen van gratis lesmateriaal.
  • Livemocha biedt wereldwijd online taalonderwijs aan.
  • Megastudy uit Korea biedt lessen aan van topdocenten. Lessen die leerlingen onder andere gebruiken om achterstanden in te lopen.
  • Op de University South California kunnen studenten van de Master of Arts in Teaching videochats houden met docenten en live colleges via internet volgen.
  • Het ‘Open Learning Initiative‘ van Carnegie Mellon University blinkt uit in geïntegreerd laagdrempelig testen waarmee vervolgens gerichte feedback en oefeningen worden gegeven. De modules worden gemaakt door teams met vakexperts, IT-experts (op het vlak van techniek én gebruikersvriendelijkheid) en leerlingen.
  • Het Nederlandse Wintoets wordt gebruikt om te testen en er zijn initiatieven om dit te koppelen aan lesmateriaal.
  • Tutor.com koppelt op een slimme manier duizenden docenten aan studenten (van VO, HBO en het leger) waardoor het 24/7 hulp kan bieden.
  • Apangea Learning biedt eveneens online ondersteuning van volledig geautomatiseerd tot persoonlijke lessen met een begeleider.
  • De VMBO-locatie van het Hooghuis van de Carmel Stichting biedt zowel standaard contactgebonden uren in vaklokalen aan, als individuele leerroutes in open leercentra.

1 Comment

  1. Voor wat betreft de weg er naartoe concluderen de schrijvers ook dat ‘sharing is the best competition’. Alleen als er in en om het onderwijs nieuwe netwerken van samenwerkende bedrijven en partners ontstaan, zal het lukken om het potentieel van educatieve technologie volledig te benutten. Scholen die elkaar voorheen als concurrenten beschouwden, hebben als partners een veel grotere kans om kwaliteit en rendement van het onderwijs te verbeteren. Dat geldt voor educatieve uitgeverijen ook. Het in het rapport beschreven ‘dynamisch onderwijsprogramma’ geeft aan dat er serieus werk gemaakt moet worden van leren in eigen tempo, binnen een eigen leerroute en met een eigen leerstijl. Daar passen beduimelde boeken die jaar in jaar uit verhuurd worden niet meer in. De weg er naartoe zal niet meer met papier geplaveid zijn.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>